Durmayı Bilmek

DURMAYI BİLMEK

Serhat, eşiyle birlikte memlekete gitmeleri gerekiyordu ama uykusuzdu. Selma henüz usta bir şoför değildi ama ilk defa uzun yolda araba kullanmak istiyordu. Eşini ikna etti; “Zaten yorgunsun hayatım. Sen biraz dinlen, ben kullanırım.” demişti. Kocası tedirgindi; “Ama hız yapmayacaksın bak, tamam mı?” Eşine; “Aa aşk olsun! Ben mi? Yapar mıyım hiç?” diyerek güvence vermiş ve sürücü koltuğuna geçmişti bile.

Güzel güzel yolda giderken hafif de bir müzik açmıştı Selma. Sonra yanında onunla birlikte giden aracı fark etti, güzel arabaydı. “Bu kadar yüksek modelli bir arabam olsa gaza basardım.” diye düşündü, yoluna baktı… Sonra arabanın hafifçe kendini geçtiğini fark etti. Biraz hızını artırsa ne olacaktı ki? Selma da onu geçti. Yanındaki araç ne hızlanıp dümdüz kendini geçiyordu ne de yavaşlıyordu. Selma bir anda nasıl olduğunu anlamadan minik bir yarışın içinde buldu kendini. O onu geçiyor, sonra diğeri de onu… Minik minik hız artırarak yarışıyorlardı. Serhat ise mışıl mışıl uyuyordu…

Selma durması gereken yeri bilemez hale gelmiş, sürecin içinde tek hedefi yanındaki yüksek modelli aracı geçmek olmuştu. Gaz pedalına sonuna kadar bassa da yanındaki aracı geçemeyeceğini anlayınca öfkelendi; “Adam resmen benimle oyun oynuyor!” dedi içinden ve bir an direksiyon hakimiyetini koruyamaz hale geldi. En solda bulunan hemen bariyerlerin yanındaki yere çivilenmiş demir yol şeridine takır takır çarpmaya başladı. Yarıştığı adam neşe içinde gaza basıp geçip gitmişti bile. Bir an bilinci açıldı ve hemen gazdan ayağını çekti. O sırada eşi uyandı ve panik içinde “Ne yapıyorsun sen?” diye bağırdı. “Hiiç hiç, bir şey yapmıyorum, o beni geçince, ben de onu geçmek istedim…” Gözlerinden yaşlar akıyordu. Serhat direksiyona hükmetti, eşinin arabayı durdurmasına yardımcı oldu ve sonunda yolun en sağında durabilmişlerdi…

“Tamam bu kadar yeter, ben dinlendim artık kullanabilirim.” diyerek şoför mahalline geçti, Selma ise hala şoktaydı. Biraz önce ne yaşamıştı? Kapıdaki suya uzandı, sudan içti, atlattıkları tehlikenin farkına vardı. İnsanoğlu böyle işte, durması gereken yeri bilmediğinde bazen bariyerlere çarpabiliyor. Bunu kimi zaman çok kazanma isteğini durduramadığında ticaretinde yapıyor ve işin sonu iflasa gidebiliyor. Kimi zaman ilişkilerinde durması gerektiği yeri bilemediğinde büyük kayıplar yaşayabiliyor. Kimi zaman iştahını kontrol edemediğinde, karnı doysa da gözü doymadığı için hastalıklarla mücadele etmek zorunda kalabiliyor.

İnsan neden böyleydi? Neden isteklerini kontrol edemediğinde bilinci kapanıyor ve durması gereken yeri bilemiyordu? Sonra alışveriş merkezindeki halleri geldi aklına; “Aa ne büyük indirim, bunu kaçırmamalıyım.” diyerek, almadan da yaşayabileceği ne çok şey tıkmıştı evine... Mutfağında üç mutfak çıkardı resmen. ‘Zayıflarsam giyerim kıyafetleri’ dolabının bir kısmını kaplıyordu ama o gün hiç gelmiyordu. 

Sonra aklına çok sevdiği bir eğitmenin sözü geldi. Yine çok istekli olduğu ve iştahını kontrol etmekte zorlandığı bir konuda ona danışmıştı. Hocası parmağıyla masanın ucunu göstererek demişti ki, “Eğer burada duruyorsan, bazen durmak geçmekten hayırlıdır biliyor musun? İnsana en gerekli olan şey ilim. Her şeyi bu hayatta deneme yanılma yoluyla öğrenemezsin. Önce ilim al sonra harekete geç…” Meğer ne de doğru söylemiş. Çünkü insan ilimle hareket etmediğinde, zannettiği şeyin gerçek olduğuna kanaat edip ona göre hayatını dizayn ediyor. O zaman da gereksiz yarışlara girerek bariyerlere çarpabiliyor.

Eşine dönerek “Özür dilerim canım, kendimi kontrol edemedim. Ben usta bir şoför değilmişim meğer, kendime çok güveniyordum ama…” Serhat eşinin ne kadar korktuğunu anlamış ve elini sımsıkı tutarak, “Tamam üzülme, hata yapmakta problem yok. Problem, yaptığımız hatadan bir sonuç çıkaramamakta.”

Selma da düşünceli bir şekilde gülümseyerek eşine döndü ve “Evet deneyimledim ve gördüm ki, insan durması gerektiği yeri çok iyi bilmeli. Hayat bu kadar risk alabileceğimiz bir yer değil.” dedi ve müziğin sesini hafifçe açarak gözlerini kapadı.

&

Deneyimsel Tasarım Öğretisi tutarlı, uygulanabilir, anlaşılabilir, faydalı bilgilerle hayatımızı kolaylaştırmamızı sağlar. Bu bilgilerle insan ailesiyle, arkadaşlarıyla çocuğuyla nasıl daha iyi bir ilişki kurabilir, eşiyle nasıl mutlu olabilir, patronuyla iş arkadaşıyla, müşterisiyle nasıl daha etkili bir iletişim kurabiliri öğrenir.


Bu yazıyı beğendiyseniz benzer yazılarımızı  buradan okuyabilirsiniz.

Yorumlar

  1. azim sabır hırs acelecilik

    YanıtlaSil
  2. Çoğu zaman durabilmek geçebilmek kadar kıymetli...

    YanıtlaSil
  3. Ellerinize sağlık 🌸

    YanıtlaSil
  4. Cok güzel cok begendim

    YanıtlaSil
  5. merve buyuran3 Nisan 2023 12:21

    İnsanın sınırını bilmesi, durması gereken yeri bilmesi ne büyük nimet ne kadar da kıymetli. yazarın eline sağlık. güzel bir hikaye ile bu durumu bize anlatmış.

    YanıtlaSil
  6. İnsanın en ihtiyacı olan şey ilim... Teşekkürler

    YanıtlaSil

Yorum Gönder