Biliyorum Diyen Öğrenemez..

 

BİLİYORUM DİYEN ÖĞRENEMEZ..

Yağmurun sesi ile uyandı Canan. Şimşek çakıyor, fırtına kopuyordu dışarıda. Perde uçuş uçuştu, rüzgarın etkisiyle içeriden hızlıca bir kapının çarpma sesi geldi.

"Of ya.." dedi, “Bir rahat yok bu evde. Sabah sabah yine açmış tüm camları, bırak da uyuyalım.’’

Saate baktı, yedi buçuğu gösteriyordu, ‘’Kime söyleniyorsam ablam çoktan çıkmıştır.’’

Kalkıp camı kapattı. Gözlerine ovuşturarak camdan dışarı fırtınaya baktı, bir müddet havada uçuşan bir poşeti izledi. ‘’Ağustosun ortasında havaya bak, fırtına sel götürüyor her yeri.‘’ diye düşündü. 

Sonra koridora doğru yöneldi, evde biraz gezindi, ablası gitmişti işe, bir bardak su içip tekrar yatağa girdi.  Canan İstanbul’a geleli bir buçuk yıla yakın bir zaman oluyordu. Liseden mezun olduğu yıl sınava girmiş kazanamayınca tekrar hazırlanmaya başlamıştı.

İki üç ay sonra ise ‘’Eve sürekli misafir geliyor, sürekli bir ses var, konsantre olamıyorum, derse oturunca içeriden biri bir şey için sesleniyor bölünüyorum.’’  demeye başlamıştı.

Bir ablası vardı, iyi bir üniversiteden mezun olunca İstanbul’da özel bir şirkette iyi bir pozisyonda işe başlamıştı.  ‘’Bu sene bende kal istersen, evde kimse olmuyor, sabahtan akşama kadar işteyim, istediğin gibi çalışırsın.’’ demişti ablası. Eşyalarını, kitaplarını toplayıp gelmişti, ne hayalleri vardı İstanbul’a gelirken. İlk haftalar yerleşme, İstanbul’u gezme, alışmaya çalışmayla geçmişti. Ders çalışmaya başlayınca ‘’İyi ki gelmişim.’’ demişti, ‘’Sessiz sakin, tüm gün bana kalıyor.’’ 

Bir süre sonra ise çok sessiz gelmeye başlamıştı her şey. Evdeyken sabah kahvaltıya annesi uyandırıyordu, arada kahvesini getiriyor, yemekler hazır olunca sesleniyordu. Çamaşır, temizlikle ilgilenmek zorunda kalmıyordu. Şimdi ise sabah kalkınca kahvaltı bir problem olmuştu, kahve yapmak, öğlen yemekleri çözüm bulması gerekiyordu.

Ablası oldum olası güneş doğarken kalkardı, ananelerinden gelen alışkanlıkla tüm evin camlarını açıp havalandırırdı. Esneme egzersizlerini yapar, bir şeyler okuyup, kahvaltı edip erkenden evden çıkardı.  Birkaç kez ablasıyla birlikte kalkıp kahvaltı etmeyi denedi ama onun için o saatler çok erkendi, kafasını toplayamıyordu o saatlerde, ‘’Gece daha iyi anlıyorum.’’ diyordu.

Birkaç ay sonra evdeki sessizlikten sıkılmıştı. Ailesiyle birlikteyken dezavantaj olarak gördüğü her şeyi şimdi avantaj olarak değerlendiriyordu. Sıkıldıkça internet üzerinden dizi ve film izlemeye başlamıştı. Başlarda ablası işteyken ara verdiğinde dizi izlerken zamanla sabahlara kadar bir sezon bitirir hale gelmişti. Akşam ablası eve gelince odasına kapanıyor, dizi izlemeye devam ediyordu, öbür gün öğlen uyanıyordu. Artık hayatı ders çalışmakla değil tüm gün dizi veya film izlemekle geçiyordu.  Son bir ay kaldığında sınava, hızlandırılmış kurs yapılıyordu, ablası oraya gitmesini tavsiye etti.



‘’Hayır.’’ dedi, ‘’ Ben zaten biliyorum çoğu şeyi...’’ ve sınav geldi geçti, kazanamamıştı. Bu sene üçüncü yılıydı, tekrar hazırlanacaktı sınava.

Ablası alıp konuşmuştu karşısına ‘’Dershaneye gönderelim, etüt merkezine gönderelim.’’ demişti.

“Hayır...’’ diyordu, ‘’Ben nasıl çalışmam gerektiğini biliyorum, konuları da biliyorum. Soru çözmeliyim bu yıl sürekli, deneme yapmalıyım.’’ diyordu.

Ablası o zaman ona bir paylaşım sitesinde okuduğu bir olayı anlatmıştı. Bir kişi sirke nasıl yapılır diye soruyor, bir kadın da sirke tarifini paylaşıyordu. Hatta senelerdir bu tarifle yaptığını, muazzam bir sirke elde ettiğini anlatıyordu. Sonra birisi ‘’Sizin anlattığınız tarif alkol tarifi ama sirke değil” demesi üzerine kadın “Hayır sirke..” diyordu. Bir müddet sonra kadın tarifinin alkol tarifi olduğunu öğreniyor, senelerdir sirke yerine salatalara alkol koyduğunu söylüyordu. Çok gülmüştü o olaya Canan ama ablası o hikayeden sonra şunu demişti;  ‘’Biliyorum diyen insan öğrenemez. ‘’


 Sirke ve Alkol..

Sirke iki aşamalı bir kimyasal reaksiyon sonucu oluşur.

1- İlk aşamasında alkol fermantasyonu gerçekleşir. Bu aşamada şeker, mayalar tarafından oksijensiz ortamda parçalanarak etil alkole dönüşür. Yani hava ile temasın kesilmesi esastır.  Bu aşama yaklaşık bir ve üç hafta arasında sürebilir. Bu dönemden sonra hava ile temas engellenir ise, süreç alkol olarak kalır.  

2- Hava ile temas sağlanırsa da ikinci aşama asetik asit fermantasyonu gerçekleşir. Etil alkolün oksijenle birlikte asetik asit bakterileri tarafından asetik asite dönüşmesi ile oluşur.

Asetik asit sirkeye keskin tadını ve ekşiliğini veren organik bir asittir. Sirkede % beşe yakın oranda asetik asit bulunur. Asetik asit oluşumundan sonra ise sirkenin hava ile teması kesilmelidir. Eğer hava ile teması kesilmezse bu sefer oluşan sirke tekrar suya döner. 



Sirke Yapmak isterken..

Sınav geçeli iki ay olmuştu bile, Canan hala tam anlamıyla ders çalışıyor sayılmazdı. Geçen haftadan beri ablasıyla arası açıktı. Ablası erken kalkmadığı, öğlene kadar uyuduğu, günün tüm bereketini kaçırdığı için kızıyordu Canan’a.

Canansa ‘’Ben öğlen de kalksam sabah da kalksam günde bir deneme çözüyorum, o da bana yetiyor, yeni çalışma şeklim bu..’’ diyordu.

Dün akşam ablası işten geldiğinde denemesini sordu, ‘’on yedi yanlış, üç boş..’’ dedi Canan.

“Peki, yanlış cevaplarının çözümlerine baktın mı?”

“Hayır.” dedi Canan.

‘’Yanlışlarından ders çıkarmayacaksan deneme çözmenin ne anlamı var?’’ dedi ablası.

Ve yine sirke yapmaya çalışırken alkol yapan kadının öyküsünü anlattı ve bu sefer şunu söyledi Canan’a: ‘’Hayat isteklerimize göre değil bizim yapıp ettiklerimize göre bir tepki verir. Sen sirke yapmak istersin ama yöntemin alkol yapma yöntemiyse ne kadar sirke istersen iste sonuçta alkol çıkar ortaya.”

Canan dün akşam konuştuklarını düşünmeye başladı yatakta: gerçekten sirke yapmak isterken alkol yapıyor olabilir miydi? 

 &

Deneyimsel Tasarım Öğretisi tutarlı, uygulanabilir, anlaşılabilir, faydalı bilgilerle hayatımızı kolaylaştırmamızı sağlar. Bu bilgilerle insan ailesiyle, arkadaşlarıyla çocuğuyla nasıl daha iyi bir ilişki kurabilir, eşiyle nasıl mutlu olabilir, patronuyla iş arkadaşıyla, müşterisiyle nasıl daha etkili bir iletişim kurabiliri öğrenir.



Bu yazıyı beğendiyseniz benzer yazılarımızı buradan okuyabilirsiniz. 

Yorumlar

  1. Ya sirke yaparken yaptığımız alkoller 😔 daha çok sirke yapabilmek dileğiyle. Çok güzel bir hatırlatma oldu 😊

    YanıtlaSil
  2. ‘’Yanlışlarından ders çıkarmayacaksan deneme çözmenin ne anlamı var?’’ dedi ablası. 💐🌹

    YanıtlaSil
  3. Muhteşem anlatım. Kaleminize sağlık.

    YanıtlaSil
  4. Bilen değil öğrenen insan kıymetlidir, ben bildim diyen kaybetti...

    YanıtlaSil
  5. Bilen değil öğrenen insan kıymetlidir. Ben bildim diyen kaybetti...

    YanıtlaSil
  6. “Biliyorum diyen öğrenemez”…Gerçekten çok öğretici ve anamlı bir yazı olmuş👏

    YanıtlaSil
  7. Hayat isteklerimize göre değil, yapıp ettiklerimize göre tepki verir.... Hayatın sırri sanki, cok anlamli ve kesinlikle cok dogru👍👍👍

    YanıtlaSil
  8. Ulaşılmak istenen her şeyin bir hedefi, stratejisi buna ulaşacak ölçüleri olduğunu bildiğinde doğru sonuca gitmenin güzel bir anlatımı olmuş.

    YanıtlaSil
  9. Önümüzdeki basit gerçekler sürekli bize bir şeyler anlatıyor gerçekten de 👀Hayatı daha çok okuyabilmek dileğiyle🙏 Kaleminize sağlık😊

    YanıtlaSil
  10. Hedefe giden yolda sık sık durup düşünmeli insan, ben nereden ne yapiyorum demeli. Emeginize saglik

    YanıtlaSil
  11. Alkol olmuş bir hayatdan çıkıp, sirkeye dönüşmek için ne güzel bir formül..

    YanıtlaSil
  12. Yol sizi istenen yere götürmüyorsa yolda yaptığınızın ölçüsünü test yapmanızı sağlayan bie eğitim var..

    YanıtlaSil
  13. İnsan hata yapabilir önemli olan hatalarımızdan ders çıkartmak. Kaleminize sağlık.

    Güner Tozkoparan

    YanıtlaSil
  14. Ya sirke yapmıyorsak... İnsanın mükemmel olmadığından şüphe etmesi onu ileri taşıyan bir şey... Ne kadar da zıttına değil mi? O yüzden göremiyor insan... Keşke bunu daha sık hatırlasak🙏

    YanıtlaSil
  15. Hayatın her alanında bulunan gerçekler , elinize sağlık 👏👏

    YanıtlaSil
  16. Tarihli detaylı güzel bir anlatım kaleminize sağlık⚘

    YanıtlaSil
  17. Ne kadar çok kullanıyoruz " Biliyorum."
    Ama aslında ne kadar az biliyoruz...

    YanıtlaSil
  18. Sirke ve alkol örneği tam isabet bir örnek olmuş elinize sağlık

    YanıtlaSil
  19. Nasıl güzel anlatılmış. Sirke isterken, alkol yapmak.. Ellerinize sağlık.

    YanıtlaSil
  20. Çok güzel bir yazı olmuş. Kaleminize sağlık 👏

    YanıtlaSil
  21. Ben bu yazıyı çok sevdim. Ne isterken ne oluyor bazen. İşte o yüzden niyetin iyi olması yetmiyor davranışında niyete uygun olması gerekiyor. Eğer niyet iyi davranış yanlış olursa o zaman sana
    ya niyetini boz
    ya davranışını düzelt derler.
    Tutarlılık arıyor herkes davranışlarında tutarlı olmalı niyetin ile.

    YanıtlaSil
  22. Hedeflerimize ulaşmak için doğru yöntem gerek...canımızın istediği değil...

    YanıtlaSil
  23. Öğrenme en fazla insana yakışan davranış.
    Öğrenme ne zaman durur? Normalde son nefese kadar öğrenme devam eder.
    Peki kim öğrenemez?
    Biliyorum diyen öğrenemez.

    YanıtlaSil
  24. Öğrenmeye açık olabilmek ümidiyle 🌺

    YanıtlaSil
  25. İnsanoğlu yaşamının sonuna kadar öğrenci... hayat da karşılaştıkca şaşıracagimiz sürprizlerle dolu..Farkındalıklarimizin artması dileğiyle..
    Güzel yazı...Teşekkürler.🍀

    YanıtlaSil
  26. Keşke bilmediğimizi bilebilseydik

    YanıtlaSil
  27. Kaş yapayım derken göz çıkarma olayı var ya.? Eskiden beridir insanların ortak sorunuymuş demek ki.. Güzel bir şey yapmak isteriz ama doğrusunu yapmayınca elde kalan sıfırın da altında oluyor ne yazık ki..

    Yöntemi bilmek hedefe doğru yürütmez koşturur adeta.. Binlerce deneyimden çıkarılan yöntemleri bizimle paylaştığınız İçin teşekkürler 🌸

    Kaleminize gönlünüze sağlık 🌸

    YanıtlaSil
  28. Elinize sağlık 😊

    YanıtlaSil
  29. Macide Sultan AKBULUT4 Ekim 2022 09:59

    Yazıya ve örneğe bayıldım. Zihin açıcı ve düşündürücü. Al bu örneği hayatının her yerine koy.
    "Niyetim doğru olmasına rağmen, hangi yöntemim yanlış ki bana istediğim verilmiyor?"

    YanıtlaSil
  30. Dolu kaba su konulmaz dendiğinde bir de dolu ne demek boş ne demek anlayabilseydi insan o kapı aralığının hayatımı nasıl değiştireceğini

    YanıtlaSil
  31. Mantık güzel, anlatılmak istenen şey güzel de, bu hikayelerin yazılış dilinde beni rahatsız eden bir şey var. Sahte bir stil, çok yapma duruyor ama çözemedim tam olarak sebebini, dur bakalım

    YanıtlaSil
  32. Biliyorum diyen öğrenemez… ne kadar doğru.. kaleminize sağlık🌿

    YanıtlaSil
  33. Yanlışlarından ders çıkarmayacaksan deneme çözmenin ne anlamı var? acı ama gerçek

    YanıtlaSil
  34. Yaptıklarımızdan ders çıkarmadıkça hatalarını tekrar ederiz. Çok iyi anlatılmış ellerinize sağlık🌱

    YanıtlaSil
  35. "Biliyorum" kelimesini hayatımızdan çıkarmak dileğiyle...

    YanıtlaSil

Yorum Gönder